Statut Polskiego Towarzystwa Artroskopowego

Załącznik do Uchwały Walnego Zebrania Nr 6/10/2021

z dnia 14 października 2021 roku

w sprawie zmiany statutu oraz przyjęcia jednolitego tekstu statutu

Stowarzyszenia Polskiego Towarzystwa Artroskopowego

 

STATUT

POLSKIEGO TOWARZYSTWA ARTROSKOPOWEGO

I. NAZWA, OSOBOWOŚĆ PRAWNA I CELE TOWARZYSTWA

§1.1

  1. Polskie Towarzystwo Artroskopowe (PTA), zwane dalej Towarzystwem, jest niezależnym stowarzyszeniem naukowym i posiada osobowość prawną.
  2. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej
  3. Towarzystwo może używać nazwy skróconej PTA.
  4. Siedzibą Towarzystwa jest Łódź. Zarząd Główny ma możliwość wyboru nieruchomości na siedzibę Towarzystwa i w drodze zwykłej uchwały może ją przenieść.

§1.2

Celem Towarzystwa jest rozwijanie, promowanie, nauczanie i ocena działań medycznych w zakresie artroskopii i endoskopowych technik mini-inwazyjnych narządu ruchu.

§1.3

  1. Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej jego członków. Do prowadzenia swoich spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników.
  2. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczany do podziału między członków.
  3. Przedmiotem działalności Towarzystwa jest:
    1. 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
    2. 73.11.Z Działalność agencji reklamowych
    3. 73.12.A Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji
    4. 73.12.B Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych
    5. 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)
    6. 73.12.D Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach
    7. 47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
    8. 47.62.Z Sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
    9. 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
    10. 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
    11. 58.11.Z Wydawanie książek
    12. 58.13.Z Wydawanie gazet
    13. 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
    14. 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
    15. 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych

II. SPOSOBY REALIZACJI CELÓW TOWARZYSTWA

§2

Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:

  1. Rozpowszechnianie informacji naukowych przez organizowanie corocznych krajowych zjazdów lub kursów ortopedycznych i działalność wydawniczą i informacyjną.
  2. Wspieranie badań naukowych w zakresie artroskopii i technik mini-inwazyjnych, m.in. w postaci nagród i grantów Towarzystwa.
  3. Przyczynianie się do podnoszenia poziomu szkolenia specjalistycznego z ortopedii i traumatologii narządu ruchu w zakresie artroskopii i technik mini-inwazyjnych, m.in. w postaci opiniowania programu specjalizacji oraz wydawania opinii w innych sprawach w tym zakresie.
  4. Nawiązywanie kontaktów i współpracy z zagranicznymi towarzystwami naukowymi.
  5. Reprezentowanie spraw członków PTA wobec władz resortowych i samorządów lekarskich.
  6. Prowadzenie Szkoły Artroskopii Polskiego Towarzystwa Artroskopowego (SAPTA), będącą preferowaną platformą edukacyjną Towarzystwa.

III. CZŁONKOWIE

§3.1

Członkowie dzielą się na zwyczajnych, honorowych i wspierających oraz członków założycieli.

§3.2

  1. Członkiem zwyczajnym może być obywatel polski mający pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiony praw publicznych lub cudzoziemiec mający oraz nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich), który jest lekarzem czynnie wykonującym zawód, wykonującym zabiegi artroskopowe i mini-inwazyjne.
  2. Przyjęcie w poczet członków Towarzystwa następuje po podpisaniu przez ubiegającego się o członkostwo pisemnej deklaracji, i uzyskaniu dwóch podpisów członków wprowadzających i podjęcia uchwały zwykłą większością głosów przez Zarząd Towarzystwa.

 

 

§3.3

  1. Członkiem honorowym może zostać lekarz z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu lub lekarz – przedstawiciel innej specjalności szczególnie zasłużony dla Towarzystwa. Godność członka honorowego może być nadawana obywatelom polskim lub cudzoziemcom, także tym nie mającym miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej.
  2. Uchwałę o nadaniu lub pozbawieniu godności Honorowego Członka Towarzystwa podejmuje zwykłą większością głosów Walne Zebranie niezależnie od ilości obecnych członków na wniosek Zarządu Głównego.

§3.4

Członkiem wspierającym mogą być osoby fizyczne, organizacje oraz osoby prawne lub inne jednostki zainteresowane udzielaniem pomocy Towarzystwu. Każdy członek Zarządu PTA ma prawo rekomendować nazwiska lub nazwy członków wspierających. Wniosek taki w formie pisemnej zawierać musi uzasadnienie rekomendacji. Zarząd w głosowaniu jawnym zatwierdza zgłoszone kandydatury.

§3.5

Członkiem założycielem zostają lekarze, którzy wzięli udział w Zebraniu Założycielskim. Członkom założycielom zostają nadane prawa i obowiązki członków zwyczajnych o ile spełniają oni kryteria określone w § 3.2

§3.6

  1. Członkostwo ustaje na skutek:
    1. Dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego na piśmie,
    2. Zaprzestania spełniania przez osobę fizyczną będącą członkiem zwyczajnym warunków członkostwa określonych w § 3.2,
    3. Skreślenia z listy członków Towarzystwa z powodu nieusprawiedliwionego przez 2 lata zalegania z opłatą składki członkowskiej,
    4. Wykluczenia z Towarzystwa z powodu rażącego lub uporczywego naruszenia postanowień statutu Towarzystwa albo działania na jego szkodę,
    5. Wykluczenie z Towarzystwa osoby skazanej prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego za przestępstwo umyślne
    6. Śmierci członka,
    7. Likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym,
    8. Likwidacji Towarzystwa
  2. Stwierdzenie ustania członkostwa następuje w drodze uchwały podjętej przez Zarząd Główny. Uchwała ta doręczana jest osobie fizycznej lub prawnej skreślonej z listy członków Towarzystwa.
  3. Przywrócenie członkostwa jest możliwe po zgłoszeniu wniosku i jego pozytywnym rozpatrzeniu przez Zarząd Główny Towarzystwa.
  4. Przywrócenie członkostwa utraconego z powodu zalegania ze składkami jest możliwe po ponownym wniesieniu opłaty wpisowej oraz po opłaceniu składek za bieżący i przyszły rok kalendarzowy.
  5. Od decyzji Zarządu Głównego w przedmiocie wykluczenia członka z Towarzystwa przysługuje odwołanie do następnego Walnego Zebrania, które należy złożyć w terminie dwóch tygodni.

IV. PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW

§4.1

  1. Członek zwyczajny ma prawo:
    1. Wybierać organy Towarzystwa i być do nich wybierany,
    2. Zgłaszać wnioski do organów Towarzystwa,
    3. Korzystać na prawach pierwszeństwa ze wszystkich form działalności statutowej Towarzystwa,
    4. Korzystać z porad i pomocy Towarzystwa w zakresie jego działalności statutowej.
  2. Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
    1. Przestrzeganie postanowień statutu Towarzystwa i uchwał jego organów,
    2. Czynne uczestniczenie w pracach Towarzystwa i upowszechnianie jego celów statutowych,
    3. Dbanie o dobre imię Towarzystwa,
    4. Regularne opłacanie składek członkowskich,
    5. Aktualizowanie swoich danych.
  3. Członkowie, z wyjątkiem członków honorowych są zobowiązani wnieść jednorazową opłatę wpisową w wysokości ustalonej przez Zarząd Główny oraz roczną składkę płatną do 31 grudnia za następny rok kalendarzowy w wysokości ustalonej uchwałą Zarządu Głównego. Wysokość składki może ulec zmianie wskutek uchwały Zarządu Głównego. Członkowie, którzy opłacą składki na cztery lata z góry korzystają z 10% ulgi, a ponadto nie obejmują ich ewentualne podwyżki składek wprowadzone w tym czasie.
  4. Wszelkie zmiany w wysokości składek obowiązują od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podjęto uchwałę Zarządu Głównego zmieniającą wysokość stawki .

§4.2

  1. Członkowie honorowi mają prawa członków zwyczajnych, nie płacą jednak składek członkowskich ani opłat zjazdowych i nie mają czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Towarzystwa.
  2. Do obowiązków członka honorowego należy:
    1. Przestrzeganie postanowień statutu Towarzystwa i uchwał jego organów,
    2. Dbanie o dobre imię Towarzystwa,
    3. Wspieranie działalności statutowej Towarzystwa.

§4.3

  1. Członkowi wspierającemu przysługują prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Towarzystwa. Z praw tych członek wspierający – osoba prawna może korzystać za pośrednictwem swego przedstawiciela, a członek wspierający – osoba fizyczna osobiście.
  2. Członek wspierający jest zobowiązany do wywiązywania się z deklarowanych świadczeń na rzecz Towarzystwa.

 

V. MAJĄTEK PTA

§5.1

Majątek Towarzystwa oraz jego Oddziałów powstaje ze składek członków zwyczajnych i świadczeń członków wspierających, dochodów z własnej działalności, dochodów z posiadanego majątku, darowizn, spadków i zapisów oraz ofiarności publicznej.

 

§5.2

  1. Polskie Towarzystwo Artroskopowe prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Zarząd Główny może zatrudnić wykwalifikowanego księgowego do opracowania budżetu i rozliczeń finansowych.

 

VI. WŁADZE TOWARZYSTWA

§6.1

Organami naczelnymi Towarzystwa są:

  1. Walne Zebranie
  2. Zarząd Główny,
  3. Komisja Rewizyjna.

§6.2

Wymienione organy kontaktują się korespondencyjnie w tym elektronicznie między zebraniami oraz z okazji zjazdów.

§6.3

  1. Kadencja władz Towarzystwa  trwa 2  lata, a wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
  2. Rezygnacja z członkostwa w organach Towarzystwa lub z pełnionej w nich funkcji przed upływem ich kadencji wymaga dla swej ważności zachowania formy pisemnej lub jej osobistego złożenia ustnie na posiedzeniu organu Towarzystwa w formie oświadczenia woli do protokołu. Staje się ona skuteczna z chwilą wyboru innego członka organu Towarzystwa na zwolnioną funkcję, a w przypadku zmniejszenia się składu członkowskiego organu Towarzystwa poniżej minimalnego poziomu określonego w statucie Towarzystwa – z chwilą uzupełnienia jego składu do tego poziomu zgodnie z postanowieniami statutu.
  3. Każdy członek Zarządu Towarzystwa może zasiadać w Zarządzie przez maksymalnie dwie następujące po sobie kadencje. Po upływie co najmniej jednej kadencji Członek Towarzystwa może ponownie kandydować do Zarządu.

§6.4

Kadencja członków organów jest kadencją wspólną co oznacza, iż mandat członka organu powołanego przed upływem danej kadencji organu wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków organu.

§6.5

W przypadku zmniejszenia się w okresie kadencji składów członkowskich poszczególnych organów Towarzystwa poniżej minimalnego poziomu określonego w statucie Towarzystwa, wskutek ustania członkostwa w Towarzystwie osób będących członkami tych organów lub ich rezygnacji z członkostwa w tych organach, składy te uzupełnia się do tego poziomu kolejno o osoby kandydujące, lecz niewybrane w wyborach do tych organów, poczynając od osób, które spośród nich uzyskały największą liczbę głosów.

§6.6

  1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa i składa się ze wszystkich członków Towarzystwa.
  2. Walne Zebranie zwołuje Zarząd Główny najpóźniej w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku powiadamiając o terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania.
  3. Zarząd Główny powiadamia członków listownie lub drogą elektroniczną co najmniej 30 dni przed terminem zebrania. Członkowie, którzy nie mogą przybyć na Walne Zebranie nie mogą delegować w swoim zastępstwie innych osób.
  4. Walne Zebranie spotyka się przynajmniej raz do roku podczas zjazdów lub kursów artroskopowych organizowanych pod patronatem PTA.
  5. Dopuszczalne jest złożenie podczas Walnego Zebrania wniosku o przegłosowaniu składu Głównego Zarządu w całości na kolejną kadencję.
  6. Uchwały Walnego Zebrania powinny być wpisane do księgi protokołów. W protokole należy stwierdzić prawidłowość zwołania Walnego Zebrania i jego zdolność do powzięcia uchwał, wymienić powzięte uchwały, liczbę głosów oddanych za każdą uchwałą i zgłoszone sprzeciwy.
  7. Protokół podpisuje Przewodniczący i Sekretarz Walnego Zebrania.
  8. Przewodniczący i Sekretarz są wybierani przez członków Walnego Zebrania spośród kandydatów będących członkami Walnego Zebrania.
  9. Głosowanie nad wyborem Przewodniczącego i Sekretarza Walnego Zebrania jest tajne i prowadzone przez Prezesa Zarządu. Dalsza część zebrania i głosowania są prowadzone przez Przewodniczącego Walnego Zebrania..

§6.7

  1. Uchwały Walnego Zebrania Towarzystwa podejmowane są w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w pierwszym terminie obrad przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków organu.
  2. W razie nie osiągnięcia kworum wskazanego w pkt 1 wyznaczany jest drugi termin obrad, którego uchwały ważne są bez względu na liczbę członków organu biorących udział w obradach.
  3. Tajne głosowanie można zarządzić przy wyborach oraz nad wnioskami o odwołanie członków Towarzystwa, jak również w sprawach osobowych.
  4. Zmiana statutu Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zebrania Towarzystwa podjętej większością co najmniej 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków w pierwszym terminie obrad, zaś w drugim terminie obrad bez względu na liczbę  obecnych członków.

§6.8

Do zadań Walnego Zebrania należą sprawy nie zastrzeżone do właściwości innych organów Towarzystwa, w szczególności:

  1. Zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej;
  2. Zatwierdzanie sprawozdań finansowych;
  3. Powoływanie członków Zarządu Głównego;
  4. Powoływanie członków Komisji Rewizyjnej;
  5. Uchwalanie statutu Towarzystwa oraz jego zmiany,
  6. Ustalanie kierunków działalności Towarzystwa,
  7. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa,
  8. Udzielanie absolutorium Zarządowi Głównemu i Komisji Rewizyjnej
  9. Podejmuje uchwały w sprawach dotyczących działalności Towarzystwa wniesionych pod obrady Walnego Zebrania,
  10. Nadawanie i odbieranie godności członka honorowego

§6.9

W wyjątkowych przypadkach nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na wniosek Zarządu Głównego lub na pisemny wniosek złożony do Zarządu Głównego przez co najmniej 15 członków zwyczajnych. Zaproszenia na nadzwyczajne Walne Zebranie muszą być rozesłane co najmniej 15 dni przed zebraniem i muszą zawierać wyszczególnienie spraw,  do rozstrzygnięcia których zebranie jest zwoływane.

 

§6.10

  1. Zarząd Główny kieruje całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Towarzystwa i reprezentuje je na zewnątrz. Za swoją działalność ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Towarzystwa.
  2. Do zakresu działania Zarządu Głównego należy w szczególności:
    1. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Towarzystwa;
    2. Podejmowanie inicjatyw dotyczących sposobów realizacji celów działania Towarzystwa;
    3. Ustalanie terminu, miejsca i proponowanego porządku obrad Walnego Zebrania i Towarzystwa Nadzwyczajnych Walnych Zebrań Towarzystwa;
    4. Sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności oraz rocznych sprawozdań finansowych Towarzystwa i przedkładanie ich Komisji Rewizyjnej do zatwierdzenia;
    5. Podejmowanie uchwał o przeznaczeniu zysków lub pokryciu strat;
    6. Prowadzenie rejestru członków Towarzystwa;
    7. Występowanie do Walnego Zebrania Towarzystwa z wnioskiem o nadanie godności Honorowego Członka Towarzystwa i pozbawienie tej godności;
    8. Nadawanie honorowych odznaczeń i innych wyróżnień Towarzystwa;
    9. Podejmowanie uchwał o przynależności Towarzystwa do organizacji krajowych i międzynarodowych;
    10. Delegowanie przedstawicieli Towarzystwa do współpracy z organizacjami krajowymi i międzynarodowymi;
    11. Ustalanie zasad zarządzania majątkiem Towarzystwa;
    12. Składanie Walnemu Zebraniu Towarzystwa sprawozdania z działalności Towarzystwa w okresie kadencji;
    13. Prowadzenie, koordynacja i planowanie działalności Towarzystwa w okresie kadencji;
    14. Wyznaczanie komisji do zadań specjalnych: np. Komisji Nagród, Komisji Dyscyplinarnej.
    15. Wspieranie oraz współfinansowanie działań SAPTA
    16. Wspieranie działalności naukowej i edukacyjnej członków Towarzystwa
    17. Wyznaczanie spośród swojego grona trzyosobowej Komisji Edukacji i Stypendiów (KEiS)
    18. Wyznaczanie składu Komisji Naukowej Szkoły Artroskopii Polskiego Towarzystwa Artroskopowego (KN SAPTA), w skład której wchodzą wszyscy trzej członkowie KEiS oraz dwóch dodatkowych członków Towarzystwa spoza Zarządu.
  3. Dla ważności oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa wymagana jest łączna reprezentacja dwóch członków Zarządu.
  4. W skład Zarządu Głównego wchodzą:
    1. prezes;
    2. zastępca prezesa;
    3. sekretarz;
    4. skarbnik;
    5. sześciu członków
  5. Zarząd Główny może uchwalić swój regulamin.

 

§6.11

Komisja Rewizyjna jest władzą Towarzystwa powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

§6.12

  1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swojego grona przewodniczącego i dwu zastępców.
  2. Komisja rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności połowy jej członków.

 

§6.13

  1. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
  2. Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu sprawozdanie ze swojej działalności w okresie kadencji.

 

§6.14

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

a) kontrolowanie, co najmniej raz w roku, całokształtu działalności Towarzystwa
b) zwołanie Walnego Zebrania członków, w razie niezwołania go przez Zarząd Główny w terminie lub trybie ustalonym w Statucie;
c) prawo do zwołania posiedzenia Zarządu Głównego celem omówienia uwag, wniosków i zaleceń wynikających z przeprowadzonej kontroli;
d) składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań z własnej działalności oraz wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium władzom naczelnym Towarzystwa.
e) zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Towarzystwa oraz rocznych sprawozdań finansowych Towarzystwa w terminie umożliwiającym Towarzystwu wypełnianie obowiązków sprawozdawczych wynikających z obowiązujących przepisów prawa,
f) przedkładanie Walnemu Zebraniu wniosku o przyjęcie sprawozdania ustępującego Zarządu z działalności Towarzystwa w okresie kadencji oraz o udzielenie mu absolutorium,
g) przedstawianie Zarządowi Towarzystwa wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności Towarzystwa.

§6.15

Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

§6.16

Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu Głównego.

§6.17

  1. W przypadku podjęcia przez Komisję Rewizyjną uchwały o odmowie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Zarządu Głównego z działalności Towarzystwa lub rocznego sprawozdania finansowego Towarzystwa, czy też niepodjęcia uchwały o zatwierdzeniu lub odmowie ich zatwierdzenia Zarząd Główny zobowiązany jest zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie do 2 miesięcy od otrzymania tej uchwały wraz z uzasadnieniem w celu rozpatrzenia tych sprawozdań.
  2. Utrzymanie w mocy przez Nadzwyczajne Walne Zebranie uchwały Komisji Rewizyjnej o odmowie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Zarządu Głównego z działalności Towarzystwa lub rocznego sprawozdania finansowego Towarzystwa jest równoznaczne z odwołaniem prezesa Zarządu Głównego oraz pozostałych członków Zarządu. W takiej sytuacji Nadzwyczajne Walne Zebranie dokonuje wyboru prezesa Zarządu Głównego oraz pozostałych członków Zarządu Głównego na pozostały okres kadencji Komisji Rewizyjnej.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie uchyla uchwałę Komisji Rewizyjnej o odmowie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Zarządu Głównego z działalności Towarzystwa lub rocznego sprawozdania finansowego Towarzystwa, jeżeli stwierdzi, że nie było podstaw do jej podjęcia i podejmuje uchwałę o ich zatwierdzeniu. Podjęcie takiej uchwały przez Nadzwyczajne Walne Zebranie jest równoznaczne z odwołaniem Komisji Rewizyjnej. W takiej sytuacji Nadzwyczajne Walne Zebranie dokonuje wyboru Komisji Rewizyjnej na pozostały okres kadencji Zarządu Głównego.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Zarządu Głównego z działalności Towarzystwa oraz rocznego sprawozdania finansowego Towarzystwa w przypadku niepodjęcia takiej uchwały przez Komisję Rewizyjną w terminie określonym w statucie. Kadencja Komisji Rewizyjnej wygasa z chwilą podjęcia takiej uchwały przez Nadzwyczajne Walne Zebranie, które dokonuje jej wyboru na pozostały okres kadencji Zarządu Głównego. Podjęcie przez Nadzwyczajne Walne Zebranie uchwały o odmowie zatwierdzenia tych sprawozdań rodzi ponadto skutki określone w ust. 2.

§6.18

  1. W celu realizacji zadań Towarzystwa Zarząd Główny może powołać komisje stałe, problemowe i specjalne na podstawie Uchwały.

 

VII. ZJAZDY PTA

§7.1

Zjazdy Towarzystwa odbywają się nie rzadziej niż co dwa lata w miejscu zatwierdzonym przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu Głównego. Naprzemiennie co dwa lata organizowana jest przez Zarząd sesja PTA podczas Zjazdu Polskiego Towarzystwa Ortopedii i Traumatologii w uzgodnieniu z Zarządem PTOiTr.

 

§7.2

  1. Komitet organizacyjny zjazdu, na czele którego stoi przewodniczący nominowany przez Zarząd Główny, zatwierdzony przez Walne Zebranie, składa się ponadto ze skarbnika i sekretarza oraz liczby członków ustalonej przez przewodniczącego komitetu.
  2. Przewodniczący komitetu organizacyjnego zjazdu ogłasza tematykę obrad, podaje z wyprzedzeniem termin zjazdu oraz powołuje przewodniczącego komitetu naukowego do oceny prac nadsyłanych na zjazd.
  3. Przewodniczący komitetu naukowego ponosi odpowiedzialność za dobór prezentacji zjazdowych oraz spójność tematyczną sesji naukowych. Może nim być przewodniczący komitetu organizacyjnego zjazdu.
  4. Komitet organizacyjny zjazdu odpowiada za zabezpieczenie środków finansowych potrzebnych na zorganizowanie zjazdu. Aby zainicjować zorganizowanie zjazdu Zarząd Główny może udzielić pożyczki komitetowi organizacyjnemu, którą należy w całości zwrócić po rozliczeniu kosztów zjazdu.

 

§7.3

Zarząd Główny ma prawo badać celowość wydatków i zatwierdzać preliminarz przed rozpoczęciem zjazdu.

 

 

VIII. ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA

§8.1

Wniosek o rozwiązanie Towarzystwa musi zyskać pisemne poparcie 15 członków Towarzystwa, albo wszystkich członków Zarządu Głównego.

 

§8.2

Do rozwiązania Towarzystwa wymagana jest uchwała Walnego Zebrania podjęta bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków organu.

§8.3

Po rozwiązaniu Towarzystwa jego majątek należy przeznaczyć na spłacenie zobowiązań. Ewentualne nadwyżki mogą być przekazane innej instytucji o podobnym profilu działania albo użyte na cele charytatywne wskazane w głosowaniu przez zwykłą większość głosów Zarządu Głównego.